هرسال كه مراسم اهداى جوايز اسكار برگزار میشود برای ما یادآور این موضوع است که جایزهی اسکار همیشه به کاندیدای درست تعلق نمیگیرد. بیعدالتیهای فراوانی از زمان شروع اعطای این جایزه از سال ۱۹۲۹ وجود داشته، اما هیچکدام از آنها عجیبتر از غیبت نام آلفرد هیچکاک Alfred Hitchcock از لیست برندهها نیست.
این کارگردان بزرگ سینما به جز یک جایزه اسکار افتخاری، برای کارگردانی و ساخت آثارش هرگز برنده جایزه اسکار نشد، باوجودی که نامزدی این جایزه را برای پنج فیلم: ربکا Rebecca در ۱۹۴۰، قایق نجاتLifeboat در ۱۹۴۴، طلسم شده Spellbound در ۱۹۴۵، پنجره عقبی Rear Window در سال ۱۹۵۴ و روانی Psycho در سال ۱۹۶۰ دریافت کرد. این پنج فیلم درصد کمی از مجموعهی بینظیر ۵۲ فیلم هیچکاک هستند. برای مقابله با این بیعدالتی، در این مطلب به بررسی ۲۰ فیلم بزرگ آلفرد هیچکاک میپردازیم.
همچنین بخوانید:
بیست شاهکار اینگمار برگمان که هر طرفدار سینما باید ببیند
۲۰. حقالسکوت Blackmail ۱۹۲۹
زن جوانی مردی که قصد تجاوز به او را داشته میکشد و سپس بین کسی که از او حقالسکوت میخواهد و پلیسی که مسئول تحقیقات قتل است و ازقضا نامزدش هم هست، گرفتار میشود. بهیادماندنیترین صحنهی فیلم تعقیب و گریز پرهیجان بر روی سقف موزهی بریتانیا است که هیچکاک با استادی تنش را در طول آن صحنه حفظ میکند.
۱۹. طناب Rope ۱۹۴۸
دو مرد جوان یکی از دوستان خود را برای تفریح میکشند، جسدش را مخفی میکنند و یک مراسم شام ترتیب میدهند تا ببینند کسی متوجه جنایت آنها میشود یا نه. این فیلم در برداشتهای دهدقیقهای ضبطشده است (بیشترین زمانی که فیلم یک دوربین میتوانست ضبط کند). هدف آن بود که فیلم نهایی پیوسته به نظر برسد و مخاطب احساس کند هر آنچه روی پرده میبیند بهصورت بلادرنگ اتفاق میافتد.
۱۸. مستأجر The Lodger ۱۹۲۷
«مستأجر» یک فیلم پرمخاطب و محبوب برای منتقدان و تماشاگران بود و خود هیچکاک هم این فیلم را اولین فیلم مناسب خود میدانست. کارگردان ۲۷ ساله با نبوغ خلاقانهی خود در این فیلم برای اولین بار از زیر یک صفحهی شیشهای فیلمبرداری کرد تا راه رفتن همراه با عصبانیت بازیگر اصلی را بهخوبی به نمایش بگذارد.
۱۷. ام را به نشانهی قتل بگیر Dial M For Murder ۱۹۵4
شوهری نقشهی کامل قتل همسرش را میکشد اما همهچیز به هم میریزد. این فیلم که بهصورت سهبعدی فیلمبرداری شده تجربهی بینظیری برای تماشاگران بود، مخصوصاً وقتیکه دست گریس کلی Grace Kelly بهسوی تماشاگران دراز میشود.
۱۶. خرابکار Saboteur ۱۹۴۲
این فیلم درواقع بازآفرینی فیلم «۳۹ پله» The 39 Steps است و دربارهی مردی است که از کالیفرنیا تا نیویورک، خاک آمریکا را طی میکند تا بیگناهی خود را ثابت کند؛ و تمام اینها به یکی از بهیادماندنیترین صحنههای خلقشده توسط هیچکاک بر روی مجسمهی آزادی ختم میشود.
۱۵. طلسم شده Spellbound ۱۹۴۵
روانپزشکی با بازی اینگرید برگمن Ingrid Bergman عاشق بیماری با بازی گرگوری پک Gregory Peck میشود که حافظهاش را ازدستداده است و احتمال دارد یک قاتل باشد و در تلاش است تا پرده از اسرار گذشتهی او بردارد؛ اما قاتل اصلی رئیس آسایشگاهی است که او در آن کار میکند که نقش آن توسط بازیگر موردعلاقهی هیچکاک، لئو جی. کارول Leo G Carroll ایفا شده است.
۱۴. قایق نجات Lifeboat ۱۹۴۴
این فیلم دربارهی بازماندگان یک کشتی غرقشده در اقیانوس اطلس است. خرمگس معرکه یک افسر نازی بر روی قایق است که آرامآرام بر روی بازماندگان دیگر تأثیر میگذارد. درحالیکه شخصیتهای فیلم هر کاری میکنند تا جان سالم به در ببرند، هیچکاک به کمک آن تمام جنبههای طبیعت انسان را بررسی میکند.
۱۳. خرابکاری Sabotage ۱۹۳۶
این فیلم اقتباسی از رمان «امور مخفی» The Secret Agent از جوزف کنراد Joseph Conrad یکی از تاریکترین درامهای هیچکاک است و دربارهی یک بمبگذاری در لندن است که به مرموز بودن و صحنههای ترسناک انفجار بمب در یک اتوبوس شهرت دارد.
۱۲. خانم ناپدید میشود The Lady Vanishes ۱۹۳۸
داستان این فیلم دربارهی گم شدن ناگهانی خانم فروی Froy در یکی از قطارهای بینقارهای در یک کشور خیالی در اروپای مرکزی است. هیچکاک سعی کرد جنبههای متنوعی از طبیعت انسانی را در این فیلم جای دهد، حتی در مورد مسافرانی که در ماجرای آدمربایی دخیل نبودند اما به خاطر منافع شخصی، دربارهی آگاهی داشتن از خانم فروی Froy دروغ میگفتند.
۱۱. خبرنگار خارجی Foreign Correspondent ۱۹۴۰
داستان دربارهی خبرنگار روزنامه، جوئل مککری Joel McCrea است که در طول جنگ جهانی دوم در یک حلقهی جاسوسی نازیها گرفتار میشود. این فیلم بسیار سرگرمکننده است و برخلاف آثار دیگر هیچکاک، حاوی پیام است که میتواند به درخواست از ایالاتمتحده برای ورود به جنگ تعبیر شود.
۱۰. ربکا Rebecca ۱۹۴۰
هیچکاک با این فیلم، ملودرام مشهور و گوتیک دافنه دوموریه Daphne Du Maurier را بر روی پردهی سینما آورد. سلزنیک Selznick جایزهی بهترین فیلم را برای «ربکا» دریافت کرد، اما هیچکاک جایزهی بهترین کارگردان را به جان فورد John Ford برای فیلم «خوشههای خشم» The Grapes of Wrath واگذار کرد.
۹. سایهی یک شک Shadow of a Doubt ۱۹۴۳
جوزف کاتن Joseph Cotten در این فیلم در نقش عمو چارلی قهرمان مورد تحسین برادرزادهاش که نام او هم چارلی است (با بازی ترزا رایت Teresa Wright) بازی میکند. او به تدریج متوجه میشود که عموی دوستداشتنیاش یک قاتل زنجیرهای است که زنان را میکشد.
۸. بیگانگان در ترن Strangers on a Train ۱۹۵۱
مواجههی اتفاقی دو مرد در یک ترن ختم به این میشود که یکی از آنها به دیگری پیشنهاد بدهد که هریک برای دیگری قتلی انجام دهند تا هیچکدام مظنون نباشند. مردی که از ازدواجش ناراضی است به این پیشنهاد برونو Bruno میخندد، اما مشخص میشود که برونو (با بازی درخشان رابرت واکر Robert Walker) یک روانی است و همسر مرد دیگر را میکشد. حالا او باید در عوض پدر برونو را به قتل برساند.
۷. پرندگان The Birds ۱۹۶۳
این فیلم هیچکاک اقتباسی از رمان دافنه دوموریه Daphne Du Maurier و یک فیلم ترسناک، خوشساخت و هیجانانگیز با صحنههایی به یاد ماندنی است. هیچ دلیلی برای حملهی پرندگان ارائه نمیشود: هیچکاک مخاطب را ترغیب میکند تا در مورد علت آن نظریهپردازی کند و در عین حال احتمال وجود هرگونه بیماری یا ویروسی را رد میکند. در اقدام استادانهی دیگری، این کارگردان در «پرندگان» از هیچ موسیقی متنی استفاده نکرده و از صدای خود حیوانات برای جانبخشی به این اثر بهره برده است.
۶. سیونه پله The Thirty Nine Steps ۱۹۳۵
رمان مشهور جان باکن John Buchan پایانی نسبتاً معمولی دارد و هیچ شخصیت زنی در آن به چشم نمیخورد، بنابراین هیچکاک به روایت داستان آن دست میبرد و آن را از نو میسازد. نتیجهی آنیکی از بهترین فیلمهای تاریخ بریتانیا و اولین فیلم کلاسیک هیچکاک است.
۵. پنجره عقبی Rear Window ۱۹۵۴
این فیلم دربارهی جیمز استوارت James Stewart است، عکاسی که با یک پای شکسته در آپارتمانش مانده و جاسوسی همسایههایش را میکند. او متقاعد میشود که یکی از همسایههایش همسر خود را به قتل رسانده و مسئولیت تحقیق دربارهی آن را به نامناسبترین فرد، دوستدختر خود گریس کلی Grace Kelly، میدهد. پرداختن هیچکاک به مسئلهی ارضای خود از طریق تماشای مخفیانهی دیگران یک شاهکار است و در طول فیلم تماشاگران را تبدیل به افراد فضولی میکند که مشغول دید زدن هستند.
۴. شمال از شمال غربی North by Northwest ۱۹۵۹
این فیلم حاوی صحنهها و بازیهای عالی، از کری گرنت Cary Grant در نقش کارمند تبلیغاتی که او را به جای کسی که اصلاً وجود خارجی ندارد اشتباه میگیرند تا جیمز میسون James Mason در نقش تبهکاری با ظاهر بینهایت غلطانداز، است. صحنهی مونت راشمور آن به یکی از صحنههای تاریخی سینما تبدیل شده است.
۳. بدنام Notorious ۱۹۴۶
در این فیلم یک امور افبیآی FBI پس از جنگ جهانی دوم با بیرحمی و خونسردی از معشوقهی خود سو استفاده میکند تا آمریکای جنوبی را از وجود نازیها پاک کند. «بدنام» به خاطر شیوهی شگفتانگیز خود در هشدار دادن دربارهی اتفاقات آینده شایان توجه است.
۲. روانی Psycho ۱۹۶۰
بودجهی ساخت «روانی» تنها ۸۰۰ هزار دلار بود اما تا به حال ۳۲ میلیون دلار فروش داشته است و همچنان بهشدت دیدنی است. هیچکاک در ابتدای فیلم مخاطب را خلع سلاح میکند و سپس با کشتن شخصیت اول زن در اواسط فیلم تماشاگر را بهتزده میکند. هیچکاک در طول فیلم مخاطب را درگیر میکند و مطمئن است آنها را در لحظهی درست تا سرحد مرگ خواهد ترساند.
۱. سرگیجه Vertigo ۱۹۵۸
این فیلم در ابتدای انتشار خودت با بیمیلی منتقدان و مخاطبان روبرو شد، اما هیچ یک از فیلمهای هیچکاک بهاندازهی «سرگیجه» با تغییر نظر مخاطبانش مواجه نشده است تا جایی که در سال ۲۰۱۲ این فیلم عنوان بهترین فیلم لیست سایت اند ساند Sight and Sound را تصاحب کرد و بهعنوان شاهکار و نمونهی نبوغ تاریک این کارگردان تا به امروز باقیمانده است. «سرگیجه» دربارهی وابستگی و فریب است و درک مفاهیم عمیق آن نیاز به تماشای چندین بارهی فیلم دارد. همچنین گفتهشده این فیلم بیش از سایر فیلمها زوایای شخصیت پیچیدهی هیچکاک را آشکار میکند.
به نام خدا سلام با گذشت بیش از نیم قرن از فیلم های ساخته آقای هیچکاک به جرات می توان گفت که همه یا بیشتر فیلم های ایشان در هنر هفتم هنوز حرف اول را می زنند و هیچ کارگردانی نمی تواند با ایشان رقابت نماید و تشکر ویژه از موسسه نما وا بلاگ بخاطر معرفی بهترین فیلم ها
مارنی را فراموش کرزدید
من تا به الان سه تا از فیلم های این کارگردان بزرگ رو( پرندگان، روانی و مستاجر) رو دیدم و می تونم بگم تا به الان هیچ فیلم کلاسیکی به غیر از بر باد رفته من رو جذب نکرده بود. این فیلم ها از زمانه ی خود بسیار جلو تر بوده و چنان تعادل ظرافتی در آن موج می زند که فیلم های امروزی آن را رد کرده و فیلم های قدیمی هنوز به آن نرسیده اند و با مفهوم گرایی و نکته بینی هوشمندانه چنان پیام از کانال درستی هدایت می شود که بی شاخ و برگ بخشیدن اضافی… خواندن بیشتر »