تجربه‌­ی خشم، اندوه، اضطراب، خودشیفتگی، خوشحالی و شرم حس­‌های آشنایی برای ماست اما تا چه حد با آن­‌ها آشنا هستیم؟ این تجربه­‌ی آشنا میان تمامی هم­‌سن و سال­‌ها وجود دارد اما چقدر شجاعانه می‌­توان راجع به آن صحبت کرد؟ یا حتی زمانی که در سنین بالاتر هستیم چقدر با خودمان و حس­‌هایمان آشنا شده­‌ایم؟همه­‌ی ما کم و بیش بر این باوریم که کاش در دوران مدرسه اندوخته­‌های بهتری داشتیم، کاش ما را بیشتر با خودمان و مهارت­‌های فردی­ و گروهی­‌مان آشنا می­‌کردند. در کنار جبر و حساب و هندسه کاش می­دانستیم که دنیای درون‌مان چگونه است و چگونه می­توانیم با دیگران و با خودمان بهتر رفتار کنیم.

اگر آموزگاران این کارها را برای ما نکردند، کارگردانان خلاق فیلم­‌ها، سریال­‌ها و انیمیشن‌ها هستند تا با ما هم‌­دردی کنند و به ما بیاموزند که آشنایی با خودمان چگونه است. انیمیشن خلاقانه درون و بیرون 2 همانند قسمت اول خود در پی آموختن حس و حالات انسانی این بار در سنین نوجوانی است. حالا رایلی کوچولو به سنین نوجوانی رسیده است و کارکترهای جدید انیمیشن Inside Out 2 خلق شده­‌اند تا به نوجوانان و والدین­شان بیاموزند احوالات نوجوانان چگونه است. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا نظر کارشناسان این حوزه و همچنین مخاطبان عامه درباره­‌ی کارتون درون و بیرون 2 را بدانید.

نقش روانشناسان در روند تولید انیمیشن درون و بیرون 2 چه بوده است؟

در طول ساخت این انیمیشن روانشناسان زیادی با سازندگان آن همکاری کردند که از مهم­ترین چهره­‌ها می­توان به لیزا دمور و داچر کلتنر اشاره کرد. داچر علاوه بر این کارتون، در انیمیشن­‌های کارخانه هیولاها و بالا! (UP!) نیز همکاری کرده است. بنابراین، می­توان مطمئن بود که احساسات نوجوانی و بلوغ تا حد زیادی در این کارتون به طور دقیق تعریف شده­‌اند.

لیزا دمور در خصوص طراحی شخصیت­‌های جدید قسمت دوم می‌­گوید: «به عنوان روان‌شناس، اضطراب را به عنوان یک احساس مهم، ارزشمند، محافظتی و طبیعی انسانی می‌بینیم و تنها زمانی اضطراب را به عنوان یک بیماری تلقی می‌کنیم که، تهدیدهایی را پیش‌بینی کند که واقعی نیستند یا به مشکلات احتمالی بیش از حد واکنش نشان دهد.»

آن­ها بر اساس تجربه و ملاقات­‌هایی که با نوجوانان و جوانان مختلف داشته‌­اند توانستند احساسات جدید را در کنار احساسات قدیمی و پایه طراحی کنند، لزوم حضور این احساسات را توضیح دهند و در مواردی که این احساسات علیه نوجوان و جوان هستند، راهکارهایی برای مقابله با آن­ها را نشان دهند.

منتقدان درباره­‌ی کارتون درون و بیرون 2 چه می­‌گویند؟

همانند دیگر مخاطبان انیمیشن Inside Out 2، مخاطبان متخصص حوزه‌­ی سلامت روان مانند روان­شناسان، مشاورین خانواده، کودکان و نوجوانان نیز کارتون درون و بیرون 2 را تحسین کرده­‌اند. «هنگام تماشای انیمیشن خیلی گریه کردم.» این جمله­‌ی جاناتان دکر، مشاور خانواده و ازدواج است. وی بر این باور است که کارتون می­‌تواند به عمق احساسات انسان نفوذ کند و تصویری از احساسات نوجوانی که تمامی انسان­ها در طول زندگی خود تجربه می­‌کنند را به درستی به تصویر می­‌کشد. وی اذعان می­‌کند که در طول نوجوانی ما به طور پیوسته احساس اضطراب را تجربه می‌­کنیم و این تجربه به این دلیل است که بر این باوریم که «دیگران ما را دوست ندارند.» و «ما دوست­داشتنی نیستیم.». این عدم تجربه­‌ی احساسات درست و همچنین درگیری احساسات درونی با یکدیگر چیزی است که در این کارتون به طور واضح و به شکلی درست به آن پرداخته شده است.

آلن سیورایت، کارگردان نیز درباره‌­ی این انیمیشن می‌­گوید: «بعد از تماشای این کارتون با خودت مانند یک دوست برخورد خواهی کرد.» او در حین تماشای این کارتون جدید پیکسار بر این باور است که جنس احساساتی که این انیمیشن بر روی افراد باقی می­‌گذارد بسیار تأثیرگذار است و احساسات تلفیقی هر یک از شخصیت­‌های کارتون نیز در نوع خود بی­نظیر است. به طور مثال در صحنه‌­ای شخصیت خوشحالی در حال گریه کردن است. این مسئله در قسمت اول این انیمیشن نیز به خوبی قابل لمس بود که هر کاراکتر با کاراکتر دیگری معنی پیدا می‌­کند. مثلاً خوشحالی در کنار ناراحتی. شخصیت­‌های جدیدی که با بخش جدید رونمایی شدند مانند اضطراب، شرم، حسادت، دل­تنگی و نوستالژی نیز احساساتی هستند که در دوران نوجوانی بسیار شخصیت نوجوانان را تحت تأثیر قرار می­دهند.

به گزارش بی­بی­سی، انیمیشن درون و بیرون 2 احساسات مختلفی را میان منتقدین برانگیخته کرده است.

گاردین نوشته: «این فیلم لحظاتی شما را می­‌خنداند، اما به دوران نوجوانی به چشم یک دوره از بحران اخلاقی نگاه می­کند، بحرانی که در آن، فرد ابتدا بی‌گناهی دوران کودکی­‌اش را از دست می‌دهد و سپس به دنبال احیای آن می­گردد. سیر داستانی کمی پیچیده و تکراری است و در سبک سانسور‌شده و دیزنی‌گونه‌اش، نمی‌تواند به مهم‌ترین احساس جدید دوران نوجوانی اشاره کند.»

در مقابل یواس‌ای تودی (USA Today) طرفدار کارتون است و می­‌گوید: «مثل یک توپ تخریب‌کننده‌ای است که هم سرگرم‌کننده و هم عمیق به هدف برخورد می‌کند.» همچنین اضافه می­کند: «انیمیشن Inside Out 2 لحظات خنده‌دار را در ابتدای داستان قرار می‌دهد و سپس در پرده‌ی پایانی شما را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ بخشی که به طرز عجیبی ناامیدی و درماندگی شدید ناشی از اضطرابی را به تصویر می‌کشد که دست از سر شما بر نمی‌دارد.»

منتقد مجله ورایتی، اوون گلیبرمن، نظر مثبتی درباره­‌ی درون و بیرون 2 ندارد و نوشته: «درون و بیرون 2 نمی‌تواند ما را با جسارت خلاقانه و غیرمنتظره‌اش شگفت‌زده کند، همان‌طور که اولین قسمت آن نتوانست.»

نظر کاربران درباره­‌ی کارتون جدید درون و بیرون چیست؟

نظر کاربران وبسایت IMDB نیز تلفیقی از نظرات مثبت و منفی درباره­‌ی قسمت دوم این کارتون جدید پیکسار است. برخی به تحسین آن پرداخته و کارتون را به خاطر عمق احساساتی که ساخته و پرداختن به موضوعات مرتبط با نوجوانی تحسین می‌کنند، و به‌خصوص بحث اضطراب در دوران بلوغ را قابل‌ارتباط می‌دانند. برخی دیگر اما به نظرشان شخصیت­‌های جدید به خوبی ساخته و پرداخته نشده‌­اند و قسمت دوم نبوغ قسمت اول را ندارد. امتیاز این انیمیشن در سایت IMDB، 7.6 است و این امتیاز در مقابل امتیاز 8.1 قسمت اول پایین­تر و حاکی از عدم استقبال مخاطبین این سایت به قسمت دوم در مقایسه با قسمت اول است.

در مقابل 95 درصد از کاربران سایت راتن تومیتوز نظر مثبتی درباره­‌ی این کارتون جدید پیکسار دارند و آن را انیمیشنی احساسی و سرگرم­کننده می‌­دانند. کاربران از عمق احساسی، طنز و معرفی شخصیت‌های جدیدی مثل اضطراب، حسادت و خجالت که هیجان جدیدی به داستان اضافه می‌کنند، تمجید کرده‌اند. در حالی که برخی منتقدان احساس کرده‌اند که فیلم از نظر خلاقیت به اندازه‌ی قسمت اول قوی نیست، اما همچنان تجربه‌ای تأثیرگذار و جذاب ارائه می‌دهد.

تماشای انیمیشن درون و بیرون 2 دوبله فارسی

اگر علاقه­‌مند به تماشای کارتون درون و بیرون 2 به زبان فارسی هستید، این مژده را به شما می­دهیم که پلتفرم نماوا با حساسیت و دقت دوبلورهای برجسته را انتخاب و این کارتون را با بالاترین کیفیت برای فرزندان دلبند شما دوبله کرده است. ژاله صامتی، رامبد جوان، محمدرضا علیمردانی، هادی کاظمی، سمانه پاکدل و کامران تفتی از جمله دوبلورهای این انیمیشن هستند.

نتیجه­‌گیری

در این مقاله، به بررسی کارتون جدید پیکسار، درون و بیرون 2، از نگاه مخاطبین و منتقدین پرداختیم. نظرات مثبت و منفی هر دسته از مخاطبین را به طور جداگانه بررسی کردیم و نقش روانشناسان در مرحله تولید، سیر داستانی و پردازش شخصیت­‌ها را بررسی کردیم. نظر شما درباره­‌ی داستان انیمیشن چیست؟ فکر می‌­کنید قسمت سومی برای این کارتون ساخته شود؟ در صورت ساخت قسمت سوم، آیا علاقه­‌مند هستید احساسات جدید رایلی را دنبال کنید؟

تماشای آنلاین انیمیشن درون و بیرون 2 در نماوا