مجله نماوا، محمّد تقیزاده
مازیار میری در دومین تجربه حضور در نمایش خانگی بعد از «خسوف»، همکاران همیشگی خود را در تولید از جمله همایون اسعدیان در مقام تهیهکننده و امیر عربی در کسوت فیلمنامهنویس گرد هم آورده تا سریال نمایش خانگی «شریک جرم» را آماه کند.
«شریک جرم» یک درام جنایی معمایی است که از نظر ژانر سینمایی، گونهای رایج و پرطرفدار در سریالسازی در دنیا محسوب میشود و گروه سازنده این پروژه با تیزهوشی این گونه جذاب و پرکشش را به عنوان ژانر سریال جدید خود انتخاب کردند. وجود اتفاقات مهیب و هولناکی چون مرگ در این ژانر و صرافت پیداکردن عوامل قتل و چگونگی بروز آن باعث شده که این گونه سینمایی از زمان آلفردهیچکاک فقید تا همین حالا پرطرفدار و جذاب و انتخاب طیف متنوعی از تماشاگران تلویزیون و سینما باشد.
علاوه بر ژانر جنایی معمایی، تِم خیانت و حواشی که پیرامون روابط زن و شوهری در جامعه به خصوص ایران اتفاق میافتد باعث میشود که همراهی و پیگیری این مجموعه نمایش خانگی برای تماشاگر عام و خاص محتملتر و جذابتر به نظر برسد چرا که موضوع روابط عاطفی در قالب ملودرامها و پرداختن به موضوعات مرتبط به رابطه که خیانت از مهمترین آنها است، از جذابترین و پرتعلیقترین بخشهایی است که علاوه بر اینکه از نظر سینمایی میتوان سمپات باشد از نظر فردی و شخصی نیز میتواند باعث همراهی و همذاتپنداری تماشاگر شود.
مازیار میری در «شریک جرم» کار سختی دارد و باید با تکیه بر فیلمنامه امیر عربی، داستان پرتعلیقی را نشانمان دهد که اجرا و جزئیات آن از اهمیت بسیاری برخوردار است به خصوص آنکه مخاطب امروز سریالهای نمایش خانگی دیگر تماشاگر چند دهه پیش تلویزیون و سینما نیست و به مدد ارتباط با اینترنت و دسترسی به بروزترین سریالهایی معمایی جهان، از چند و چون و بالا و پایین این قصهها به خوبی آگاه است، از همین رو است که توجه به جزئیات داستان، پرهیز از کشدار کردن و اطلاعات اضافی و تکراری و گافهای مرسوم در سریالهای این چنینی خیلی زود از سوی تماشاگران کشف و باعث توی ذوق زدن و رهاکردن ادامه سریال میشود.
حضور سارا بهرامی به عنوان نقش اصلی «شریک جرم» که در نقش وکیل ایفای نقش میکند و قرار است پلن کلی داستان پیرامون وی تعریف و تبیین شود، باعث شده بار اصلی قصه در قسمت اول و احتمالا قسمتهای آتی پیرامون این کاراکتر شکل بگیرد؛ مخصوصا اینکه نوع بازی و شمایل بازیگری بهرامی در سالهای اخیر نشان داده که بازیگر توانمندی در نقشهای مختلف است که در اوج شکنندگی و معصومیت میتواند شمایلی متضاد و معکوس را بازی و نقشآفرینی کند. حضور سجاد بابایی و المیرا دهقانی در قسمت نخست که مشخص نیست در قسمتهای آتی از آنها خبری باشد، بیش از هرچیز پیوند سریال دوم مازیار میری با سریال اول این کارگردان نمایان میکند چرا که این دو بازیگر از هنرپیشههای اصلی سریال خسوف هستند که شروعکننده قصه در شریک جرم شدند.
موسیقی در آثار میری چه به عنوان موسیقی فیلم و چه تیتراژ از اهمیت زیادی برخوردار است از همین رو است که حضور «محسن چاووشی» به عنوان خواننده تیتراژ پایانی خسوف و «کارن همایونفر» در جایگاه سازنده موسیقی فیلم شریک جرم باعث شده، فضای صوتی و موسیقیایی این آثار به شدت مورد توجه قرار گیرد به خصوص آنکه در قسمت اول شریک جرم، موسیقی فیلم نقشی فراتر از یک المان صوتی و سرگرمکننده داشته و در بخشهای مختلف به تلطیف یا تهییج فضاسازی سکانسها، بسیار کمک میکرد.
تماشای قسمت «شریک جرم» نشان میدهد که سازندگان آن برای تداوم و تعلیق سریال خود تمهیدات مختلف متنی و اجرایی را برگزیدند و تماشای آن نه تنها ملالآور و خسته کننده نبود بلکه جذاب و همراهکننده نیز بود اما ادامه این تعلیق و همراهی انتظاری است که مخاطب از میری و عربی در جایگاه کارگردان و فیلمنامهنویس دارند و باید ببینم تا چه حد محقق خواهد شد.
تماشای آنلاین سریال «شریک جرم» در نماوا