وقایع کمی در تاریخ تمدن غرب وجود دارند که اهمیتشان با انقلاب کبیر فرانسه برابری کند. بیان آشوبهای عمومی که سلطنت را سرنگون کرد و در نهایت منجر به یک دوره خونین سرکوبگر (و ظهور ناپلئون) شد، طبعاً ثابت میشود که برای زمین فیلمسازی سوژه حاصلخیزی است.
برخی فیلمسازان تصمیم گرفتند به ژانر درام تاریخی بپردازند، به این جهت که موضوعات نابرابری و تباهی اجتماعی را واکاوی کنند حال آنکه بقیه، به اقتباسهایی از آثار مشهور ادبیات پرداختهاند که صحنهپردازیشان متعلق به این پرتلاطمترین دوره تاریخ فرانسه است.
همچنین بخوانید:
بهترین فیلم های اقتباس شده از کتاب های رولد دال
۱۰ – داستان دو شهر ۱۹۳۵ A Tale Of Two Cities
البته که چارلز دیکنز یکی از مشهورترین و موفقترین رماننویسهای ویکتوریایی بود و طبعاً از بسیاری از رمانهای او فیلم ساخته شده است. این یک نگاه جالبتوجه و چشمگیر به برخی از ریاکاریهای بنیادینی است که در قلب انقلاب فرانسه وجود داشته است. این داستان یک عاشقانه بهواقع تراژیک درباره مسیرهایی است که نشان میدهند حتی افراد بیگناه نیز میتوانند ناخواسته در میان حوادث وحشتناک تاریخی گرفتار شوند که بسیار فراتر از توانایی کنترل آنهاست.
۹ – ماری آنتوانت ۲۰۰۶ Marie Antoinette
ماری آنتوانت تمایز مبهم دیده شدن بهعنوان یکی از چهرههای مهم انقلاب را دارد، زیرا همافزایی آشکار و فقدان دلسوزی ملموس او بهعنوان عوامل کلیدی این قیام دیده شده بودند (و شدهاند) این فیلم به کارگردانی سوفیا کوپولا، به یک چشمانداز بسیار سخاوتمندانهتر و متفاوتتر از این شخصیت اصلی میپردازد و بهزیبایی و با ظرافت توسط کیریستن دانست به تصویر کشیده میشود. یک فیلم با نماهایی بهغایت زیبا که نشان میدهد چگونه این زن جوان، بهمانند بسیاری دیگر، از جهات گوناگونی قربانی سیستمی شد که به میزان اندکی به خواستههای وی اهمیت میداد.
۸ – دانتون ۱۹۸۳ Danton
این محصول فرانسوی/ لهستانی به سوژه خود، ژرژ دانتون، یکی از نقشآفرینان اصلی انقلاب کبیر فرانسه و کسی که نهایتاً بهواسطه دوران ترور نابود شد، میپردازد. یک فیلم فراموشنشدنی که ژرار دوپاردیو، تصویرسازی شاهکاری از این کاراکتر را به نمایش میگذارد. این فیلم یک یادآوری نیرومند و دلسردکننده از راههایی است که نشان میدهند حتی جنبشهای سیاسیای که با نجیبترین مقاصد آغاز میشوند غالباً بهدلیل ضعفهای نفس انسان به سازگاری میرسند و به تباهی میانجامند.
۷ – ماری آنتوانت ۱۹۳۸ Marie Antoinette
سالها پیش از آنکه دانست استعدادهای شگرفش برای به تصویر کشیدن ملکه بدنام فرانسوی را به روی پرده آورد، نورما شیرر، یکی از فریبندهترین ستارههای هالیوود قدیم، مهر خود را روی این نقش گذاشته بود. او بهطور مثبتی در این فیلم درخشان است؛ ترکیب کاریزما و افسون شیرر ثابت میکند که برای انتقال پیچیدگیهای شخصیتی این ملکه، ترکیب بیعیبونقصی است.
این فیلم بهطرز فوقالعادهای زیباست و ارزش تماشا کردن دارد؛ یک یادآوری از اینکه چگونه فقط استودیوهای قدیمی هالیوود میتوانند غنی و گرانمایه باشند.
۶ – بدرود، ملکه من ۲۰۱۲ Farewell, My Queen
اکثر فیلمهای مربوط به ماری آنتوانت روی خود ملکه تمرکز میکنند، حال آنکه این فیلم در واقع یکی از خادمانش را دنبال میکند؛ کسی که وفاداریاش به بانوی خود به چالش کشیده میشود آنگاه که این انقلاب زندگیهای آنها را در بر میگیرد. برخلاف بسیاری از درامهای تاریخی که تمایل دارند بر افراطکاری و عواطف متمرکز شوند، این فیلم یک چشمانداز نسبتاً جدا، از سوژههایش ارائه میکند و بیننده را از این عمل خارج میگرداند. با این وجود، فیلم دیدگاه جدیدی درباره اینکه انقلاب فرانسه بر افرادی تاثیر گذاشت که سلطنتی نبودند اما معیشتشان به آنها وابسته بود، فراهم میآورد.
۵ – بانو و دوک ۲۰۰۱ The Lady And The Duke
در بسیاری از فیلمهای با محوریت انقلاب فرانسه، خشونت بهآرامی به پرده وارد میشود، با این حال این فیلم تمایل داشت با نشان دادن خشونت واقعی بیش از پیش خطر کند؛ خشونتی که ترور بر علیه کسانی که آنها را دشمنان انقلاب میدانند، شکل گرفته بود. به همین دلیل این فیلم توسط بسیاری در فرانسه با انتقادات تندی روبرو شد. با این وجود «بانو و دوک» یک فیلم بهغایت خوشساخت است و روایت پرتعلیقی دارد چراکه کاراکتر اصلی، که یک زن انگلیسی است در انقلاب فرانسه گرفتار شده است و باید سعی کند که در این شرایط زنده بماند.
۴ – برادری با گرگ ۲۰۰۱ Brotherhood Of The Wolf
گرچه بیشتر فیلمها درباره انقلاب کبیر فرانسه یا زندگینامهای هستند یا درامهای تاریخی، اما این یکی کمی متفاوت است. داستان توسط یک نجیبزاده از طریق فلشبک گفته میشود و درباره اعدام در طول این انقلاب است. این داستان بر روی یک شکارچی و تلاشهایش برای تعقیب کردن یک حیوان فراری که مردم را در یکی از استانها قربانی میکند، متمرکز شده است.
این فیلم فراتر از یک فیلم فراموشنشدنی است، هرچند که لحظههای زائد هم وجود دارد که هنگام بازاندیشی تا حدودی مسخره به نظر میرسند.
۳ – اسکارلت پیمپرنل ۱۹۳۴ The Scarlet Pimpernel
از بعضی جهات، دهه ۱۹۳۰ دوران طلایی فیلمهای ماجراجویی محسوب میشود؛ زمانی که استودیوهای مختلف سعی داشتند تا حد ممکن بسیاری از این فیلمهای ماجراجویانه را درآورند. این داستان، درباره یک اشرافزاده انگلیسی است که هویت متفاوتی را برای خود در نظر میگیرد به این جهت که به نجات جان کسانی بهواسطه انقلاب فرانسه تحت آزار و اذیت قرار گرفتهاند، کمک کند؛ یک داستان کاملاً مناسب. گرچه ممکن است «اسکارلت پیمپرنل» فاقد برخی از آدرنالینهای فیلمهای ماجراجویی مدرنتر باشد، اما هنوز هم یک فیلم دوستداشتنی از دوران دیرینه هالیوود است.
۲ – امور گردنبند ۲۰۰۱ The Affair Of The Necklace
اصطلاح “امور گردنبند” یکی از آن رویدادهایی است که مورخان از آن تحت عنوان یک هدایتکننده به جهت آرمانزدایی تدریجی با لویی شانزدهم و ماری آنتوانت، یاد کردهاند. یک فیلم پرزرقوبرق که همه تجملات و تزئیناتی را که عموماً به درامهای تاریخی مربوط میشوند، در بر گرفته است. چیزی که کمی غیرمعمول مینماید، بازیگری آن است که هیلاری سوانک در نقش جین، یک دزد بدنام، ظاهر شده است؛ کسی که تا آن زمان هرگز در یک درام تاریخی (که الزامات سبکی خاص خود را دارد) حضور پیدا نکرده بود. منتقدان در نهایت به شدت تقسیمبندی شدند که آیا او این نقش را بهدرستی ایفا کرده است یا خیر.
۱ – تاریخ جهان، قسمت ۱ ۱۹۸۱ History Of The World, Part 1
برای کسانی که در جستوجوی یک پرداخت سبکتر از انقلاب کبیر فرانسه هستند، درام تاریخی سرگرمکننده مل بروکس دقیقاً پاسخ صحیح است. البته بروکس همواره در پی یافتن چیزهایی بود که ژانرهای بهظاهر جدی (وحشت، حماسی، وسترن) را ناخواسته خندهدار میکنند. انقلاب فرانسه فقط بخشی از این فیلم را به خود اختصاص میدهد، اما با این حال بخش بزرگی از آن بهیادماندنی است چراکه مل بروکس خود لوئی شانزدهم را به تصویر میکشد. «تاریخ جهان، قسمت ۱» یک فیلم تاریخی طنز و بهواقع باشکوه است.
این مطلب برگرفته از نوشته Thomas West در سایت screenrant.com است.